Mohon tunggu...
Yudhay Pihang
Yudhay Pihang Mohon Tunggu... Foto/Videografer - Jujur membawa berkah 🙏

Jika kamu ingin mengetahui apa yang belum kamu ketahui, bisa kamu pelajari dengan membaca...

Selanjutnya

Tutup

Humor

Surat Lamaran Kerja Bahasa Semende

2 Februari 2020   03:43 Diperbarui: 2 Februari 2020   15:29 927
+
Laporkan Konten
Laporkan Akun
Kompasiana adalah platform blog. Konten ini menjadi tanggung jawab bloger dan tidak mewakili pandangan redaksi Kompas.
Lihat foto
Humor. Sumber ilustrasi: PEXELS/Gratisography

Kalu selahnye ni kite biase embuat surat lamaran begawi base Indonesia atau pernah pule tebace yg bahase daerah lainye,, nah ini contoh yg makai bahase kite___ 

SURAT LAMARAN KERJA

Hal : Berasan Gawi

Kepada
Yth. Bos ganteng belagak nian

Assalamu'alaikum Pak..
Tadi tu aku tebace di koran terbitan pagi nilah pak, kuinak ade lukak, oleh itu ku niatka berasan gak bapak melalui surat ni. Katenye bapak pangke nyakae jeme kandek begawi nye? naah pas nian titu, akuuur... Aku ni pangke nyakae penggawian Pak. Amu sarat-sarat yang bapak pintak tu lah ade gale, mula'i jak ijasa, skck, kartu kuning, teke amplopnye la siap gale di humah ku ni pak, pokoknye dek kah nyesal lah bapak milih aku ni, percayelah pak omongan aku, Anye jangan percaye,laju bapak sampai enduekah tuhan, ilok-ilok kiah, "Percaye saje gah jeme suhang nilah" janga percaye gah die uhangtu pak.

Maap ngomong pak, bukan maksud nak ngambuk'i,gak umungan, ape agi besak kelakar. Amu masalah ke paca'an, ampir nak ade gale di badan ini pak, lengkap. KOMPUTER? Amu ini dek ndak banyak betanye agi Pak,mungkin bapak dek percaye, kecik dulu, kekanceanku sibuk maen keliring gale, aku la maen solitare, bayangkala li bapak.Kalu bahase kami, la sukae ngitungnye agi kepaca'an ku ini , ngumung ingris, Pacak, ngomong indonesia, ai ape lagi pak, embuat baso telor, baso urat,baso behanak aku saje pacak, bapak dewek belum tentu pacak kan? belom sebehape itu pak, ngomong Arab, ngomong Cine, ngomong Latin, itu la di luae kepale ku gale pak. Maap ngomongnye pak reti kate, teke muat kembuhung lagi aku pacak,naah kan,, sangking kah dek bedie due nye agi, jadi, au cukup sembak inilah Saje kudai ku enjok tau.

Tinggal di bapak tula mbak ini, bepikir lah diwek, kandek masalah kerjaan yg bapak ajungkah itu, bukan ndak endului kate Tuhan, sangguplah aku ini pak. Bukan li ape, ini bukan pule ndak makse, ape lagi ndak nyerama'i bapak, sekedar ngingatkah petuah Jeme tue2 kite dulu "pilih-pilih tebu, tepilihlah batang buloh".Anye amu kagh die, baliknye ke bapak tulah, Amu aku ni dek pule banyak rasan amu seandainye diterime, bapak Pacak nye gawian Ku itu ringkih, bapak puas huleh hasilnye, aku pule Amu bapak Anjam, nerime gajinye pule lemak. Anjam same anjam lah pak.

Sampai disini saje kudai au pak, sekirenye bapak penasaran gak aku, ape ndak betanye-tanye yang lain, telpon saje pak, asak jangan jam 7 ape jam 8an, malem saje pak, soalnye Jeme huma ni galak nelpon di jam jam itu. Pangke ndak masangi tali kelambu, ini nomor hape Ku (08** ** **) simpan saje di kontak bapak, Anye belakang name jangah lupe tambai "Belagak" , bukan tape-tape pak, maksudnye tu mangke bapak dek lupe, trus mangke mudah ngingat kanye pule.

Payulah pak, lok inilah saje. Makasih banyak sebelumnye, amu ade salah2 umong maapkah saje pak,"lebaran ke humah". Care manusie lah pak, salah, khilaf, ape lupe itu biase, asak jangah saje disengaje. Payulah beguyur pamit pak, smuge bapak panjang umur dan kite diberi kesempatan betemu. Aamiin...

"Bunga jingge, langit kelabu
aduhai bapak yang bijaksane,
telpon segera itu nomorku"

Hormat aku,

HALAMAN :
  1. 1
  2. 2
Mohon tunggu...

Lihat Konten Humor Selengkapnya
Lihat Humor Selengkapnya
Beri Komentar
Berkomentarlah secara bijaksana dan bertanggung jawab. Komentar sepenuhnya menjadi tanggung jawab komentator seperti diatur dalam UU ITE

Belum ada komentar. Jadilah yang pertama untuk memberikan komentar!
LAPORKAN KONTEN
Alasan
Laporkan Konten
Laporkan Akun