Lihat ke Halaman Asli

Mencari Jejak Performance Studies dalam Nuansa Zapin 3.0 Karya Kerol Mohtar

Diperbarui: 16 Februari 2025   11:21

Kompasiana adalah platform blog. Konten ini menjadi tanggung jawab bloger dan tidak mewakili pandangan redaksi Kompas.

Poster Nuansa Zapin 3.0-Sumber: MATIC

MENCARI JEJAK PERFORMANCE STUDIES DALAM NUANSA ZAPIN 3.0 KARYA KEROL MOHTAR

Oleh: Salman Faris

Saya hadir dalam bingkai performance studies untuk menyaksikan persembahan Nuansa Zapin 3.0 karya Kerol Mohtar, terutamanya kerana karya ini dikaitkan dengan projek tahun akhir pelajar sarjana dalam program Pengajian Persembahan, Fakulti Muzik dan Seni Persembahan, UPSI. Oleh itu, saya merasa perlu untuk meneroka jejak performance studies dalam Nuansa Zapin 3.0 secara teliti.

Sepanjang persembahan, saya memilih untuk menonton menggunakan lensa teori performance studies, khususnya dengan menggunakan 6 Axioms for Environmental Theatre yang ditulis oleh Richard Schechner. Pendekatan ini memungkinkan saya untuk mengenal pasti beberapa elemen utama dalam Nuansa Zapin 3.0 yang paling menonjol sebagai sebuah projek tahun akhir dalam bidang performance studies.

Tulisan ini bertujuan untuk mengenal pasti tanda-tanda utama yang mencerminkan prinsip performance studies dalam persembahan ini. Dengan analisis yang teliti, diharapkan perbincangan ini dapat memberikan sumbangan dalam memperkayakan apresiasi seni persembahan dalam konteks keilmuan semasa.

Richard Schechner, seorang sarjana utama dalam bidang performance studies, telah memperkenalkan konsep environmental theatre dalam bukunya Environmental Theater (1973). Pendekatan ini menolak batasan konvensional antara pelakon dan penonton serta antara ruang pentas dan ruang tontonan. Sebagai asas kepada teori ini, Schechner menggariskan enam aksioma yang menjadi prinsip utama dalam environmental theatre.

Aksioma pertama menegaskan bahawa environmental theatre tidak terikat kepada pentas prosenium yang lazim digunakan dalam teater konvensional. Sebaliknya, pementasan boleh berlangsung dalam ruang yang telah diubah suai atau dalam ruang sedia ada (found space), seperti gudang, jalan raya, atau kawasan luar bandar. Penggunaan ruang alternatif ini membolehkan pengalaman teater yang lebih imersif dan organik, sekali gus menghapuskan hierarki antara pelakon dan penonton serta memperkaya dinamika persembahan.

Seluruh ruang digunakan untuk persembahan dan penonton. Schechner menolak idea pemisahan ketat antara ruang persembahan dan ruang penonton. Dalam environmental theatre, penonton tidak terhad kepada tempat duduk tetap dan diberi kebebasan untuk bergerak dalam ruang persembahan. Keadaan ini membolehkan mereka mengalami pementasan dari pelbagai sudut dan meningkatkan keterlibatan secara langsung dengan pelakon serta elemen pentas. Kaedah ini juga menggalakkan hubungan yang lebih interaktif antara penonton dan peristiwa dramatik yang sedang berlangsung.

Berbeza dengan teater konvensional yang mempunyai struktur temporal tetap, environmental theatre tidak terbatas kepada tempoh tertentu. Sesebuah persembahan boleh berlangsung selama beberapa jam, hari, atau bahkan minggu. Pendekatan ini membolehkan naratif berkembang dengan lebih fleksibel, di samping memberikan kebebasan kepada penonton untuk menentukan tahap keterlibatan mereka. Fenomena ini juga berkaitan dengan konsep durational performance, yang menekankan pengalaman jangka panjang bagi membina hubungan lebih mendalam antara penonton dan kandungan persembahan.

Aksioma keempat menegaskan sifat dinamik environmental theatre, yang sering kali berasaskan improvisasi serta responsif terhadap persekitaran dan reaksi penonton. Tidak seperti teater konvensional yang berpegang kepada skrip tetap, persemabahan dalam environmental theatre boleh berubah-ubah mengikut konteks sosial, emosi, dan interaksi spontan yang berlaku dalam ruang persembahan. Pendekatan ini sejajar dengan teori happening oleh Allan Kaprow, yang melihat persembahan sebagai sesuatu yang bersifat sementara dan tidak boleh diulang dengan cara yang sama.

Fokus persembahan adalah fleksibel dan berubah-ubah. Dalam teater prosenium, fokus persembahan biasanya tertumpu kepada satu titik tetap, iaitu pentas hadapan. Namun, dalam environmental theatre, tumpuan boleh beralih dari satu sudut ke sudut lain, bergantung pada pergerakan pelakon dan reaksi penonton. Keadaan ini membolehkan penonton mencipta pengalaman unik berdasarkan sudut pandangan dan pilihan mereka sendiri. Ketidakpastian dan kepelbagaian tumpuan ini mencerminkan sifat decentralisation dalam estetika persembahan kontemporari.

Halaman Selanjutnya


BERI NILAI

Bagaimana reaksi Anda tentang artikel ini?

BERI KOMENTAR

Kirim

Konten Terkait


Video Pilihan

Terpopuler

Nilai Tertinggi

Feature Article

Terbaru

Headline