" PENTINGNYA PERANAN KOMUNIKASI PADA ORGANISASI: LISAN, NON VERBAL DAN TERTULIS "
Nurul Afriani B. Nanu¹, Novrianty Djafri².
Manajemen Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Gorontalo.
ABSTRACT
In an organization there is a need for communication, because communication occurs when one wants to communicate information to another person. The information provided can make others have both similarities and differences in meaning. These similarities and differences are due to the perception of those involved in the communication process. The subject of this article is the communication problem that exists with an organization.Â
Communication within the organization is certainly different from communication carried out in the community, other than the situation factor, communication ability is also adjusted to the conditions/conditions that occur in the community. Communication problems within an organization usually occur with the employee or the person concerned with the company. The purpose of this article is to establish a hypothesis of influence between variables for further research.
PENDAHULUAN
Kegiatan komunikasi sering terjadi dalam kehidupan sehari-hari, di mulai dari bangun tidur sampai tidur lagi. Arti nya tidak ada aktifitas tanpa komunikasi secara langsung maupun tidak langsung, begitu juga dengan organisasi.
Organisasi menempatkan komunikasi menjadi suatu unsur administrasi, padahal fungsi komunikasi pada organisasi jauh lebih dari itu dan memilki banyak manfaat yang bisa dicapai, dengan begitu sudah sangat jelas bahwa dengan kegiatan "komunikasi" penting dalam kehidupan berorganisasi.Â
LATAR BELAKANG
Dalam ilmu komunikasi kita kenal dengan komunikasi organisasi, yaitu proses penyampaian pesan ataupun pertukaran pesan yang terjadi dalam sebuah organisasi. Oganisasi bisa berjalan dengan baik apabila dalam organisasi itu bisa berkomunikasi dengan baik.