Mohon tunggu...
MUSTAQIM
MUSTAQIM Mohon Tunggu... Guru - low profile

Belajar Menjadi Manusia Yang Bermanfaat

Selanjutnya

Tutup

Ilmu Sosbud & Agama

Jangan Tidur, Selagi Sampah Tulang,Sisa Makanan Masih di Dalam Rumah..

26 September 2021   22:00 Diperbarui: 26 September 2021   22:08 58 3 1
+
Laporkan Konten
Laporkan Akun
Lihat foto
Jangan Tidur, Selagi Sampah Tulang,Sisa Makanan Masih di Dalam Rumah..
242908080-1156622678198869-3477686809450899939-n-615088d30101904b996eace2.jpg

Pastikan sebelum tidur sampah dalam rumah terutamanya tulang-tulang dan sisa- sisa makanan dibuang.Kalau susah juga nak buang sebab tinggal pangsapuri (apartment) seeloknya ikat elok2 dan masukkan dalam tong sampah, tutup sebaiknya sebelum dibuang esok. Sebab? ‘Ramai’ sangat terliur tengok sisa makanan itu.Buat ibu-ibu basuh piring, mangkuk, periuk, belanga, sebelum tidur, Jangan biar penuh sampai esok. Baki makanan pada piring mangkuk itu mudah menjemput ‘dia. Sebab itu emak-emak kita dahulu pastikan tak ada piring tak bercuci sebelum tidur. Buat anak-anak perempuan & wanita,tolong basuh pad (haid atau nifas) sehingga hilang bau…‘dia’ suka meratah barang kita…Banyak perkara kita tak nampak, tapi kesannya banyak berkait rapat dengan life kita. Buat lelaki, jadilah pendidik buat isteri & anak-anak,Elakkan sebelum terlambat.Dalam banyak-banyak kerja dapur, bab membasuh piring mangkuk dan buang sampah ini kerja yang agak remeh dan ramai yang suka bertangguh. Ada yang suka biar berlonggok dan ‘kumpul’ piring mangkuk banyak dalam singki barulah datang ‘mood’ nak cuci. Ataupun dibiarkan sehingga keesokkan harinya. Buang sampah pun begitu juga. Ada sebab tertentu sebenarnya, kenapa sebelum tidur kita mesti pastikan dapur kita dalam keadaan bersih. Ini karena ia merupakan amalan dimurahkan rezeki.Oleh itu, sebelum tidur pastikan piring, mangkuk, cawan-cawan, bekas kotor mesti dibasuh sebelum melelapkan mata.Sisa-sisa makanan dan sampah mesti dibuang. Jangan biarkan dapur kotor sebab sisa makanan tersebut akan jadi makanan syaitan. Bahkan ia juga bertepatan dengan ajaran islam :
“Jangan biarkan piring, mangkuk yang telah digunakan tidak dibasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan. Pastikan semua piring, mangkuk, periuk belanga, cawan dan bekas makanan dicuci sebaik sahaja selesai digunakan. Sisa-sisa makanan yang dibiarkan di dalam bekas makanan semalaman tanpa dibersihkan adalah menjadi habuan syaitan, kerana syaitan suka kepada makanan yang kotor dan busuk.” Pandangan ini juga turut dikongsi oleh Puan Tya Mohamad mengenai perkara ini. Berikut antara perkongsian beliau; Pernah dengar tak? Piring mangkuk dalam sinki, mesti basuh semua bila nak tidur malam. Sampah dalam rumah, bungkus rapat dan buang. Saya pernah dengar dulu… masa zaman sekolah lagi..Tapi, terkadang buat tak endah saja. Tak ambil berat pun..Tapi, tetiba ada yang reminder semula.. Allah, rupanya itu pesan kekasih Allah. Junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.. Ruginya selama ni tak buat sungguh-sungguh.Bukan tak basuh piring,Cuma ikut mood,bila rasa lapang baru buat.Bila disibukkan dengan urusan lain, bila dah lewat terkadang lupa basuh dah. Esok pagi baru nak basuh. Allah, itu lah ambil ringan je,Bila dah tahu,Rasa terpukul betul.
Rasa nak putar semula masa.Macam-macam rasa ada.Selama ini meremehkan sunnah? Tak serius? Allahu…aku sengaja…Nabi suruh pasti bersebab.Pasti hikmahnya besar.Lepas dah tahu,Sedaya upaya amalkan.Tengah malam pun, kalau ada yang belum settle bekas-bekas makan tu, basuh juga.Rupanya betul..Bila dah settle kerja ni,Lapang dada rasa.Nak bergolek pon tak bersalah.Nak berjimba pon, relax je sebab kerja dah selesai.Rumah pon rasa lapang je walaupun susun atur sama je macam selalu.Pada satu sudut lain,Jin pon tak turun masuk rumah kita sebab tiada makanan dia.Tempat dia nak main tak ada sebab bersih je rumah kita.Paling penting hikmah disebalik sunnah ini adalah menutup lubang-lubang kafakiran. Kita yang lemah ni memang tak dapat tafsir semua sunnah. Tapi yang penting itulah yang kita tidak tahu. Ya Allah, istiqomahkan aku dalam melaksanakan sunnah kekasihMu..Ampuni aku andai terculas lagi..Aku hanya insan lemah dan hina tanpa pertolongan Mu, ya Rabbal a’lamin.

Sumber: Adamhawa. my

Mohon tunggu...

Lihat Konten Ilmu Sosbud & Agama Selengkapnya
Lihat Ilmu Sosbud & Agama Selengkapnya
Beri Komentar
Berkomentarlah secara bijaksana dan bertanggung jawab. Komentar sepenuhnya menjadi tanggung jawab komentator seperti diatur dalam UU ITE

Belum ada komentar. Jadilah yang pertama untuk memberikan komentar!
VIDEO PILIHAN
KONTEN MENARIK LAINNYA
x
LAPORKAN KONTEN
Alasan