Mohon tunggu...
Sri Wintala Achmad
Sri Wintala Achmad Mohon Tunggu...

SRI WINTALA ACHMAD, pernah kuliah di Fak. Filsafat UGM Yogyakarta. Menulis dalam tiga bahasa (Inggris, Indonesia, dan Jawa). Karya-karyanya dipublikasikan: Kompas, Republika, Suara Karya, Suara Pembaruan, Lampung Pos, Solo Pos, Surabaya Pos, Bangka Pos, Kedaulatan Rakyat, Minggu Pagi, Merapi, Bernas, Majalah Gong, Suara Muhammadiyah Artista, Jayabaya, Mekarsari, Jaka Lodhang, Sempulur, Adiluhung, dll. \r\n Buku-buku antologi sastra dan esai kolektifnya yang telah terbit: Antologi Puisi ‘Pelangi’ (Karta Pustaka/Rasialima, 1988); Antologi Puisi ‘Nirmana’ (Wirofens Group, 1990); Antologi Puisi ‘Alif-Lam-Mim’ (Teater Eska/SAS, 1990); Antologi Puisi ‘Zamrud Katulistiwa’ (Balai Bahasa Yogyakarta/Taman Budaya Yogyakarta, 1997); Antologi Puisi Sastra Kepulauan (Dewan Kesenian Sulawesi Selatan, 1999); Antologi Puisi ‘Pasar Kembang’ (Komunitas Sastra Indonesia, 2000); Antologi Puisi Yogyakarta dan Singapura ‘Embun Tajali’ (FKY 2000); Antologi Puisi dan Geguritan ‘Lirik Lereng Merapi’ (Dewan Kesenian Sleman, 2000); Antologi Naskah Lakon ‘Bilah Belati di Depan Cermin’ (Dewan Kesenian Sleman, 2002); Antologi Puisi dan Geguritan ‘Di Batas Jogja’ (FKY, 2002); Antologi Geguritan, Macapat, dan Cerkak ‘Code’ (FKY, 2005); Antologi Esai Musik Puisi Nasional (LKiS, 2006); Antologi Puisi ‘Malioboro’ (Balai Bahasa Yogyakarta, 2008); Antologi Cerpen ‘Perempuan Bermulut Api’ (Balai Bahasa Yogyakarta, 2010); Antologi Cerpen ‘Tiga Peluru’ (Kumpulan Cerpen Pilihan Minggu Pagi, 2010); Antologi Geguritan dan Cerkak Kongres Sastra Jawa III - Bojonegoro ‘Pasewakan’ (2011), Antologi Puisi ‘Kembali Jogja Membaca Sastra’ (Rumah Budaya Tembi, 2011); Antologi Puisi ‘Suluk Mataram’ (Great Publisher, 2011); Antologi Puisi ‘Jejak Sajak’ (2012); Antologi Puisi 127 Penyair ‘Dari Sragen Memandang Indonesia’ (Dewan Kesenian Sragen, 2012); Antologi Puisi PPN VI: Pertemuan Penyair Indonesia dan beberapa Negara Asia Tenggara di Jambi - ‘Sauk Seloko’ (Dewan Kesenian Jambi, 2012); Antologi puisi: ‘Indonesia di Titik 13’ (Dewan Kesenian Pekalongan, 2013); dan Antologi puisi dwi-bahasa 63 penyair Indonesia, Malaysia, Singapura, Hongkong, Pakistan, India, Libia, Arozona, dan Serbia: ‘Spring Fiesta [Pesta Musim Semi]’ (Indonesian & English Poetry Grup & Araska Publisher, 2013).\r\n Karya-karya novelnya: Centhini: Malam Ketika Hujan (Diva Press Yogyakarta, 2011); Dharma Cinta (Laksana, 2011); Jaman Gemblung (Diva Press Yogyakarta, 2011), Sabdapalon (Araska, 2011), Dharma Gandul: Sabda Pamungkas dari Guru Sabdajati (Araska, 2012), Ratu Kalinyamat: Tapa Wuda Asinjang Rikma (Araska, 2012), Kiamat: Petaka di Negeri Madyantara (In AzNa Books, 2012); Centhini: Kupu-Kupu Putih di Langit Jurang Jangkung (Araska, 2012), Gatoloco Gugat (Araska, 2012), dan Ranggawarsita: Suluk Sungsang Bawana Balik (Araska, 2012). Antologi sastra pribadinya yang telah terbit: Antologi Cerpen Perempuan Batu (Evolitera 2010); Antologi Puisi Berbahasa Inggris Students Unlike The Formula of X + X = 2X; (Evolitera 2010); dan Antologi Puisi Long Massage Service dari Orang-Orang Tercinta (Evolitera 2010). Buku-buku lainnya yang telah terbit: Membuka Gerbang Dunia Anak (Annora Media, 2009), Suyudana Lengser Keprabon (In AzNa Books, 2011), Kisah Jagad Pakeliran Jawa (Araska, 2011), Wisdom Van Java (In AzNa Books, 2012), Falsafah Kepemimpinan Jawa: Soeharto, Sri Sultan HB IX & Jokowi (Araska, 2013), Singhasari &. Kitab Para Datu (Araska, 2013), Babad Tanah Jawa: Dari Nabi Adam Hingga Mataram Islam (Araska, 2013), Sejarah Raja-Raja Jawa dari Mataram Kuno hingga Mataram Islam (Araska, 2013), Mendadak Satriya Piningit [Menyingkap Tabir Falsafah Kepemimpinan Ratu Adil] - (Araska, 2013), dan Sejarah Kerajaan Jawa Pasca Mataram Islam (Araska, 2013). \r\nNama kesastrawanannya telah dicatat dalam: Buku Pintar Sastra Indonesia (Pamusuk Eneste, Penerbit Kompas), Direktori Budayawan Jawa (Kongres Bahasa Jawa III, Yogyakarta), dan Direktori Sastrawan, Seniman, dan Budayawan Yogyakarta (Taman Budaya Yogyakarta). Sekarang tinggal di Cilacap Utara, Jawa Tengah, Indonesia.\r\n

Selanjutnya

Tutup

Pendidikan

Werkudara Lan Maknane Ilmu Sejati [Sumber: Mekarsari]

8 April 2012   13:49 Diperbarui: 25 Juni 2015   06:52 2559
+
Laporkan Konten
Laporkan Akun
Kompasiana adalah platform blog. Konten ini menjadi tanggung jawab bloger dan tidak mewakili pandangan redaksi Kompas.
Lihat foto
Gadget. Sumber ilustrasi: PEXELS/ThisIsEngineering

WERKUDARA LAN MAKNANE ILMU SEJATI

Dening: Sri Wintala Achmad

Pandu Dewanata salah sawijine raja Astina kang peputra lima cacahe saka garwa Kunti Nalibrata lan Madrim. Putra kang lair saka guwagarbane Kunti Nalibrata, yakuwi: Puntadewa, Werkudara, lan Janaka. Sawetara putra kembar kang lair saka guwagarbane Madrim, yakuwi: Sadewa lan Nakula. Sabanjure putra lima Pandu kasebut kinaranan Pendawa.

Ing lakon Baratayuda, Werkudara putra Pandu kang nomer loro kuwi dadi kekuwatane kadang Pendhawa. Senopati Ngamarta kang ora mung sekti ing tata lair, nanging uga santosa ing batin. Sawuse Werkudara antuk wejangan mulya ing telenge samudra laya saka Sang Hyang Ruci lelantaran Durna. Salah sawijine resi kang ngembani Prabu Duryudana, ratu Ngestina.

Wejangan Sang Hyang Ruci marang Werkudara ora bisa dipadhakake piwulangan kang diwedharake dening guru marang putra siswane ing bangku pawiyatan. Amarga Ruci ora beda swara batine Werkudara kang manggon ing teleng kalbune. Kraton mulya ing pusering samudra laya kang bisa dislulupi kanthi laku semedi. Laku spiritual kang ora uwal saka panggodhane naga Amburnawa.

Enem Prakara Wejangan Ruci Marang Werkudara

Ana enem perkara kang diwejangake dening Dewa Ruci marang Werkudara. Wejangan mau ing antarane: sepisan, aja tumindak sadurunge mangerti marang ancas- tujuane. Menawa durung mangerti, takona luwih dhisik marang pawongan kang mangerti. Sawuse mangerti, lakonana. Amarga sakabehe ancas-tujuan bisa kawujudake menawa disartani tumindak nyata.

Loro, aja kaya wong desa kluthuk kang tuku emas. Senajan kang dituku kuwi wesi kuning, nanging wus dikira emas murni. Wejangan Ruci kang nomer loro ini duwe teges, menawa wong urip kudu duwe ilmu. Amarga ilmu ora beda netra sejati kang bisa bedakake sing murni lan sing palsu saka barang loro kang madha rupa.

Telu, aja bingungan. Amarga sapeteng-petenge marga kang bakal diliwati mesthi ana sunare pepadhang Gusti, senajan mung sakedhepe thathit. Mula rikala lagi kasrimpung ing pacoban, wong urip mung bisa budidaya lan duweni kapercayan menawa Gusti bakal aweh pitulungan.

Papat, sajroning jagade laire manungsa ana catur warna, yakuwi: abang (nepsu angkara), ireng (nepsu amarah), kuning (nepsu kepingin andarbeni), lan putih (budi jatmika kang bisa nampa sasmita alam). Supaya warna putih bisa nampa anane sasmita alam, mula manungsa kudu bisa ngendhaleni nepsu angkara, amarah, lan kepingin andarbeni kanthi pambyantune sang sukma.

Lima, tinemune dzat sejati menawa manungsa wus pana marang apa kang jalari wurunge kabeh panjangka, sartane tan mosik saka sawernane panggodha. Sawuse pana marang babagan ini, mula ilmu kang wus kagayuh ora mung kandeg ing lambe. Nanging, ilmu kudu diamalake lelantaran pakaryan ing saben dinane.

Enem, sawuse manungsa mangerteni maknane mati sajrone urip lan urip sajrone pati, mula ora ana paedahe aji kawijayan. Amarga aji kawijayan kang sejati dumunung marang ilmu sejati lan rasa asih marang sesaman dumadi. Sakabehe titahe Gusti kang dumunung ing alam rame.

Maknane Ilmu Sejati Tumrap Werkudara

Sawuse antuk wejangan ilmu sejati saka Sang Hyang Ruci, Werkudara ora kumengsun marang sasamane dumadi. Senajan Werkudara ora beda harga Merapi kang katon gagah prakosa ngadek jejek sumundhul ing awiyat, nanging jiwane tansah tumungkul ing bantala. Sumujud marang Gusti-ne. Milirake darmaning satriya kanggo murakabi kabutuhan uripe para kawula.

Saliyane kuwi, Werkudara uga mangerteni menawa ilmu sejati kang kagayuh lelantaran Resi Durna. Mula Resi Durna banjur kapundhi-pundhi dening Werkudara. Kaemban kaya bocah bayi ing gendhongan biyunge. Senajan ancas-tujuane Resi Durna kepengin ngajap patine Werkudara. Panenggak Pendhawa kang bakal jumeneng senopati ing perang Baratayuda.

Kanthi ilmu sejati, Werkudara dadi satriya kang sampurna. Satriya sekti ing tata lair kang linandhesan kawruh batin. Satriya kang bakal bukak korine urip anyar kawula Astina. Kawula kang tansah urip sajrone kasangsaran. Amarga Prabu Duryudana lan andhahane mung ngluru kabutuhane pribadi lan keluargane. Werkudara ora beda bayu kang miyak pedhut rikala surya mlethek ing bang wetan. Parikesit, ratu adil Astina.

Sri Wintala Achmad

Sanggar Pulau Apung

Cilacap, Jawa Tengah

Follow Instagram @kompasianacom juga Tiktok @kompasiana biar nggak ketinggalan event seru komunitas dan tips dapat cuan dari Kompasiana. Baca juga cerita inspiratif langsung dari smartphone kamu dengan bergabung di WhatsApp Channel Kompasiana di SINI

Mohon tunggu...

Lihat Konten Pendidikan Selengkapnya
Lihat Pendidikan Selengkapnya
Beri Komentar
Berkomentarlah secara bijaksana dan bertanggung jawab. Komentar sepenuhnya menjadi tanggung jawab komentator seperti diatur dalam UU ITE

Belum ada komentar. Jadilah yang pertama untuk memberikan komentar!
LAPORKAN KONTEN
Alasan
Laporkan Konten
Laporkan Akun