Mohon tunggu...
โ˜…ๅฝก ๐…๐ž๐ฒ ๐ƒ๐จ๐ฐ๐ง ๅฝกโ˜…
โ˜…ๅฝก ๐…๐ž๐ฒ ๐ƒ๐จ๐ฐ๐ง ๅฝกโ˜… Mohon Tunggu... Administrasi - Anti Fraud Activist - Pemerhati - Penulis - IG @feydownwsc_official

๐๐ž๐ง๐ž๐ซ๐ข๐ฆ๐š ๐Š๐จ๐ฆ๐ฉ๐š๐ฌ๐ข๐š๐ง๐š ๐€๐ฐ๐š๐ซ๐ ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ๐Ÿ’ "๐“๐ก๐ž ๐๐ž๐ฌ๐ญ ๐ˆ๐ง ๐’๐ฉ๐ž๐œ๐ข๐Ÿ๐ข๐œ ๐ˆ๐ง๐ญ๐ž๐ซ๐ž๐ฌ๐ญ" ๐—”๐—ป๐˜๐—ถ ๐…๐ซ๐š๐ฎ๐ ๐—”๐—ฐ๐˜๐—ถ๐˜ƒ๐—ถ๐˜€๐˜/๐—ช๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ฟ. ๐ˆ๐†: @๐Ÿ๐ž๐ฒ๐๐จ๐ฐ๐ง๐ฐ๐ฌ๐œ_๐จ๐Ÿ๐Ÿ๐ข๐œ๐ข๐š๐ฅ ๐‘ด๐’†๐’๐’†๐’•๐’‚๐’‘ ๐’…๐’Š ๐’Œ๐’๐’•๐’‚ ๐‘ท๐’†๐’“๐’•๐’‰, ๐‘พ๐’†๐’”๐’•๐’†๐’“๐’ ๐‘จ๐’–๐’”๐’•๐’“๐’‚๐’๐’Š๐’‚ ๐„๐ฆ๐š๐ข๐ฅ : ๐ฐ๐š๐ฌ๐ฉ๐š๐๐š๐ฌ๐œ๐š๐ฆ@๐ ๐ฆ๐š๐ข๐ฅ.๐œ๐จ๐ฆ ๐…๐ ๐๐š๐ ๐ž : ๐–๐š๐ฌ๐ฉ๐š๐๐š ๐’๐œ๐š๐ฆ๐ฆ๐ž๐ซ ๐‚๐ข๐ง๐ญ๐š ๐Ÿ‘

Selanjutnya

Tutup

Sosbud Pilihan

Surat Cinta dari Malaysia, Mendukung Kami Melawan Scammers!

15 Mei 2021   20:33 Diperbarui: 15 Mei 2021   20:39 315
+
Laporkan Konten
Laporkan Akun
Kompasiana adalah platform blog. Konten ini menjadi tanggung jawab bloger dan tidak mewakili pandangan redaksi Kompas.

Betapa bahagia hati saya setiap menerima pesan pesan yang mendukung perjuangan saya dan teman teman di Komunitas WSC dalam melawan scammers.

Salah satunya baru saya terima beberapa hari lalu dari seseorang dengan inisial N asal Malaysia:ย 

" Dear Bonda Fey, saya bekerja di sektor perbankan di Malaysia. Setiap hari saya melihat mangsa scammers yang ditipu ribuan ringgit tidak kira usia. Sungguh menyedihkan.ย 

Saya kagum dengan Bonda Fey kerana berusaha menyediakan platfrom untuk pengguna media social mendapatkan info terkini tentang penipuan. ย Walau saya bekerja di sektor perbankan namum akaun media social saya tak terkecuali mendapat perhatian scammer.ย 

Pada Januari 2021 saya pernah dihubungi oleh seseorang melalui FB Messanger. Dia memperkenalkan dirinya dengan nama Hassan John. Dia menggunakan photo Andi Alfreza. Banyak foto Andi telah dikirim kepada saya melalui akaun WA untuk meyakinkan diri saya bahawa dia adalah asli. ย I just go with the flow. Saya kekal berhubung dengan pemilik akaun palsu ini untuk mendapatkan akaun akaun mule yang digunakan memindahkan wang hasil penipuan orang ramai. Sepanjang tempoh 3 bulan ini saya telah berjaya mendapatkan 11 akaun keledai yang digunakan untuk memindahkan wang hasil penipuan. Lalu mendapat tindakan dari pihak bank dibawah AMLA ( Anti Money Laundry ). ย 

Saya kagum dan menyokong usaha bunda untuk wanita wanita di luar sana agar tidak mudah tertipu. Mangsa mereka tak mengenal sempadan antara Malaysia mahupun Indonesia. Diharap bonda Fey dan team akan terus kuat untuk usaha murni ini.ย 

Semoga kita berjumpa dilain waktu.ย 

Salam Sayang dari Malaysia,ย 

N ย 

Saya ucapkan terima kasih pada N dan menjelaskan bahwa saya tidak mungkin berjuang sendiri. Semua berkat kerja sama para relawan dibawah Komunitas WSC.ย 

Mohon tunggu...

Lihat Konten Sosbud Selengkapnya
Lihat Sosbud Selengkapnya
Beri Komentar
Berkomentarlah secara bijaksana dan bertanggung jawab. Komentar sepenuhnya menjadi tanggung jawab komentator seperti diatur dalam UU ITE

Belum ada komentar. Jadilah yang pertama untuk memberikan komentar!
LAPORKAN KONTEN
Alasan
Laporkan Konten
Laporkan Akun